fredag 3. juli 2009

Fast track

Fast er der ute et sted. Jeg skal finne det, men jeg kommer ikke fra en famile som forstår pengespillet så jeg er ikke matet med den smarte tankegangen. I stedet er jeg opplært til å verdsette den gamle "trygge" økonomien. Skaffe meg utdannelse, spesialisere meg bli A4.

Helt A4 ble jeg imidlertid ikke. Jeg valgte å starte bedrift. Min egen store svaket oppdaget jeg for lengesiden. Frykten for å selge. Strategien ble derfor istedet å spesialisre meg på mitt relativt vide område, og håpe at kundene oppdager meg fordi jeg er best. Dette har vært, og er fremdeles, både tidkrevende og lærerikt. Hovedfeltet mitt et brukervennlighet og arkitektur i websider, men også markedsføring og strategier på for å oppnå målsetting på det store internettet. Uten startkapital og referanser har det vært vanskelig å vokse organisk. Organisk vekst var middelet for å minimere risiko og samtidig en unnskyldning for å ikke få krav på seg fra andre instanser som f.eks. banker og nedbetaling av lån. Ingen ting skulle forstyrre den kreative prosessen, og resultatet ble en enorm læringskutrve, men få kunder og nesten like få salg.

Dette firmaet har jeg ikke alene. Vi har hele tiden vært to personer på den tekniske delen, men flere selgere har vært innom for å prøve lykken. Vi to på teknisk utfyller hverandre perfekt, og er i stand til å levere de mest avanserte løsninger. Jeg lærte å være inspirator for selgerne, presentere salgsstrategier og hvor viktig det er å følge opp. Spesielt det siste. Følge opp selgerne. Jeg lærte det fordi jeg ikke gjorde det. Ikke fordi jeg ikke ville, men oppfølging er en kostnad og jeg hadde ikke midler til å dekke den. Den gangen med størst potensiale dreide det seg om noe så simpelt som telefonutgifter. I dag er økonomien annerledes, og jeg behøver ikke lenger spare penger på å ikke ringe en selger for å sjekke hvilke hindre han eller hun har møtt.

Jeg vet at andre kan tjene mer penger på å kjøpe min kunnskap, men jeg vet ikke hvordan jeg skal presentere meg selv. Det skal jeg finne ut av nå. Kanskje ikke i dag, men det er en prosess som har startet nå. Prosessen er parallell med søken mot målet om økonomisk uavhengighet: Fast track.

Nå satser jeg i større grad på meg selv enn på firmaet. Av praktiske årsaker er det blitt mer tungvindt å utvikle fantastiske WOW-opplevelser i firmaet så jeg ser at jeg i begynnelsen må satse på meg selv, og utvikle prosjektene derfra.

Firmaet har forresten en stor mulighet foran seg. Jeg har lagt mye tid og ressurser i denne, men de praktiske årsakene nevnt i forrige avsnitt stikker kjepper i hjulene. Jeg må tenke smartere. Jeg skal la hodet bearbeide tankene. Det hjelper at jeg skriver de ned. Nå ser jeg letter helheten. Det skal bli en løsning, men jeg må tenke smartere enn jeg noensinne har gjort. Jeg har blitt utolmodig og vil ha resultater. Det er uten tvil et godt tegn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar