torsdag 2. juli 2009

Komme i gang, men med hva?

Eiendom eller aksjer? Jeg har tidligere vurdert å kjøpe en ekstra leilighet eller hus for å leie ut, men nivået på leieinntektene vil ikke bidra til stort mer enn å dekke nedbetalingen av lånet. Jeg har ingen egenkapital av betydning så prosjektet må isåfall fullfinansieres. Det lar seg nok gjøre for jeg har et godt forhold til banken, men i realiteten har jeg da kjøpt et lån. En utgift.

Jeg sjekket noen prospekt på Finn.no, og noterte meg prisene ikke er like skremmende høye som de var sist jeg sjekket.

Tankene vandret videre til aksjer. Jeg sjekker bare en, og det er Stepstone. Stepstoneaksjen var på få øre for en tid tilbake. Da ønsket jeg å sette penger på denne, men hadde ikke kapital. Nå ligger aksjen på 6-7 kroner, og der har den ligget det siste året. Etter å ha tenkt litt går det opp for meg at denne aksjen ikke kommer til å klatre høyere, og var selskapet mitt ville jeg tatt det av børs. Stepstone har ikke lenger noe på børsen å gjøre.

Jeg leste litt omkring reglene og priser for aksjehandel på børs, men skjønte ikke stort av det. Konkluderte derfor at dette er et område jeg skal vente med.

Så tenker jeg: Jeg har et web-prosjekt pågang hjemme, og jeg har kontakter som muligens vil bidra til at prosjektet kommer dit jeg forestiller meg at det kan komme. Prosjektet kan utvikle seg fra å være et enkeltmannsforetak til en investering.

Jeg skal også se meg om etter økonomi-/regnskapskurs. Lese litt generelt først og formelt om nødevndig etterhvert. Dette får bli et høstprosjekt, og i mellomtiden jobber jeg videre på web-prosjektet.

Det er weben jeg er spesialist på, og det er i stor grad design og brukervenlighet jeg har viet fritiden min til i 10 år til høsten.

Dette prosjektet skal bli, hvis jeg får den hjelpen jeg behøver, en inntektskilde som jeg skal bruke til videre investeringer. Den vil være en jobb for penger - ikke penger som jobber for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar